Een expositie over een akker in de Lytse Bouhoeke
Beeldend kunstenaar Stefan Belderbos toont in het Fries Landbouwmuseum grote fotobeelden en een video van een akker bij zijn woonplaats Witmarsum genaamd 'de Krim'. Op de foto’s van anderhalve meter hoog heeft de klei de hoofdrol.
Wat skinksto oan de Fryske klaai?
Het idee voor het kunstproject is ontstaan na de theatervoorstelling Kerk van Klei (Witmarsum, 2019). Belderbos schreef hiervoor het script en voerde de regie. Aan het einde van de voorstelling werd het publiek naar de band met de Friese klei gevraagd: Wat skinksto oan de Fryske klaai? Het publiek schreef over de geboortegrond en bezong de liefde voor het land. Ongerust was men ook: men zag landschap en klimaat veranderen. De band met de grond, de verhalen, de liefde, maar ook de angst voor wat komen gaat in de toekomst, wilde Belderbos in dit kunstproject tonen.
Overweldigende natuur
Elke foto is samengesteld uit meerdere beelden. Met een fotobewerkingsprogramma zijn de beelden 'in elkaar geschoven' en krijgen details en kleistructuren extra aandacht. Door te spelen met perspectief en licht worden de kleine hoogteverschillen in de akker uitvergroot. Het landschap dat zo in beeld wordt gebracht, is herkenbaar en mooi maar tegelijkertijd ook onherbergzaam en vervreemdend. Belderbos liet zich inspireren door de 'sublieme' landschappen uit de 19e eeuw, waar beelden van een overweldigende natuur ook een gevoel van dreiging opriepen.
Kerk op de terp
Bij de foto's hoort een korte videofilm die op dezelfde akker als de foto's is gemaakt. Belderbos maakte een kerkje van klei en plaatste dat op een kleirug. Hij volgde het een jaar lang, in regen, sneeuw en wind. Zijn idee was om een schuilkerk voor planten en insecten te maken. Door het lage camerastandpunt wordt de kerk een markerings- en oriëntatiepunt in het gefilmde landschap. Net als de kerken op de terpen.
De soundscape bij de video is van componist en muzikant Martijn Pieck. Een zinderende lage grondtoon lijkt diep vanuit de klei te komen. Daarnaast hoor je de wormen kruipen en de regen op de klei slaan. Op het laatst klinkt er een hoge toon als een afgaand alarm. Het creëert een gevoel van naderende dreiging.
Over Stefan Belderbos
Stefan Belderbos woont en werkt in Witmarsum. Hij is beeldend kunstenaar en maakt installaties en (theater)performances. Hij promoveerde in 2010 als eerste beeldend kunstenaar aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar performancekunst en rituelen. Na zijn verhuizing naar Friesland schreef en regisseerde hij enkele theatervoorstellingen waarin het Friese landschap met haar verhalen centraal stond zoals Dijk vol dromen, Kerk van klei en Einde van een klimaatactivist.
De foto's op deze expositie maken onderdeel uit van een elfdelig 'foto panorama'. Foto’s uit het panorama zijn hierna ook in Museum de Tiid in Bolsward te zien en tijdens Festival Kunst Achter Dijken in Pingjum in mei 2025.
Klik hier voor meer info over Stefan Belderbos.
Klei van de Krim werd mede mogelijk gemaakt door de Boelstra Olivier Stichting